JOGA A STRES - Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna Saik

Rezerwuj online
Rezerwuj online
Przejdź do treści
Joga łagodzi niepokój
 
 
Zaburzenia lękowe są powszechnie, lecz nieleczone niezmiennie utrudniają codzienne funkcjonowanie. Nie zawsze osoby nimi dotknięte mają możliwość podjęcia terapii poznawczo – behawioralnej ze względu na jej niską dostępność jak i koszty, które za sobą pociąga.
 
Okazało się jednak, że joga może być pomocna w leczeniu niektórych zaburzeń lękowych. Badania Profesor Naomi M. Simon z Wydziału Psychiatrii w NYU Langone Health wykazały, że łagodzi ona objawy u niektórych osób dotkniętych tym zaburzeniem, a ze względu na łatwość dostępu może okazać się cennym narzędziem wspierającym terapię.
 
Na potrzeby badań 226 mężczyzn i kobiet z zespołem lęku uogólnionego zostało losowo przydzielonych do trzech grup – pierwsza z nich opierała się na CBT (terapia poznawczo – behawioralna), druga jodze kundalini, trzecia zaś – edukacji z zakresu radzenia sobie ze stresem. Po upływie trzech miesięcy zarówno CBT, jak i joga okazały się zdecydowanie bardziej skuteczne w przypadku lęku, niż trening radzenia sobie ze stresem.
 
Terapia poznawczo – behawioralna obejmowała psychoedukację, interwencje poznawcze koncentrujące się na identyfikacji i adaptacji nieprzystosowanych myśli i niepokoju oraz techniki relaksacji mięśni. Z kolei joga kundalini obejmowała pozycje fizyczne, techniki oddechowe, teorię jogi oraz praktykę medytacji i uważności. Trzecia grupa uczęszczała na zajęcia w zakresie zarządzania stresem obejmujące wykłady na temat fizjologicznych, psychologicznych i medycznych skutków stresu, a także zdrowego stylu życia.
 
Zdecydowana poprawa nastąpiła u 71% badanych leczonych terapią CBT, 54% uczestników zajęć jogi i tylko 33% w grupie biorących udział w zajęciach radzenia sobie ze stresem.
 
Biorąc pod uwagę niepożądane skutki uboczne leków oraz ograniczony dostęp do terapii CBT, ważna alternatywą staje się tania, ogólnodostępna joga. Posiada ona również wiele innych zalet zdrowotnych – między innymi pozytywnie wpływa na kręgosłup oraz całe ciało, wspomaga przemianę materii, oczyszcza organizm z toksyn, dotlenia i zwiększa odporność organizmu.
 
Wróć do spisu treści